تاریخ فراموش شده

 کاخ دروازه کشورها به فارسی باستان (دوورثیم ویسه دهیوم) یا دروازه ملل نام کاخ کوچکی در صفه تخت‌جمشید است که در جلوی پلکان ورودی جای گرفته‌است. علت نامگذاری آن به این سبب است که نمایندگان ملل و کشورهای گوناگون ابتدا از این دروازه وارد می‌شدند و سپس به کاخ‌های مختلف هدایت می‌شدند. این بنا به دستور خشایارشا ساخته شد و شامل یک سالن نسبتاً کوچک با سه در و چهار ستون ۱۶٫۵ متری می‌باشد. دو ستون این بنا سالم مانده‌است و یکی دیگر را با قسمت‌های شکسته ستون‌های دیگر بازسازی کرده‌اند و این ستون بازسازی شده کاملترین ستون تخت جمشید می‌باشد. درگاه‌های غربی هر یک به وسیله دو گاو نر بال‌دار نگهبانی می‌شوند. این نوع گاوهای بال‌دار از هنر آشوری بر گرفته و با هنر هخامنشی در هم آمیخته‌است. این گاوها هر کدام چهار پا دارند و ریشی بلند، آراسته شده به گل دوازده پر و غنچه نیلوفر آبی، جلوی سینه آنها را پر کرده‌است.


داخل سالن سنگ نبشته‌ای از خشایارشا به سه زبان فارسی باستان ایلامی و بابلی حک شده‌است. گرداگرد اندرونی سالن سکویی سنگی قرار دارد که جایگاه انتظار مراجعه کنندگان بوده و وسط سالن جای یک میز دیده می‌شود. کنار هر کدام از درگاه‌ها سوراخی برای لولای در وجود دارد ولی از آنجایی که باز و بسته کردن چنین در بزرگی بسیار سخت است احتمالا درون این درب‌ها درب کوچکتری تعبیه شده بوده‌است. در گاه‌های شرقی نیز توسط دو موجود افسانه‌ای پشتیبان می‌شدند که ترکیبی از سر انسان تنه گاو بال عقاب است و رو به خیابان ۹۲ متری سپاهان باز می‌شوند.

این کاخ نقش یک سالن انتظار را بازی می‌کرده و مراجعین از آنجا به قسمت‌های مختلف تخت‌جمشید می‌رفتند. در گاه جنوبی رو به کاخ آپادانای تخت‌جمشید و شرقی رو به خیابان سپاهیان و سپس کاخ صدستون راه پیدا می‌کند.
نوشته شده در تاريخ شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, توسط امیررضا و پوریا |

صفحه قبل 1 صفحه بعد